sinds mensenheugenis worden projecten gedaan, kijk maar eens in de bouw. In deze sector is het idee van een project/bedrijfs bureau onontbeerljk voor het wel slagen van een bouw project. Dit betekent natuurlijk niet dat elk project volledig slaagt, maar je kan wel zeggen dat de projecten onder controle zijn.
Waarom worden project bureau's binnen ICT projecten als negatief overhead gezien?

Weergaven: 166

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Omdat de betalende lijnmanagers doorgaans geen goed beeld hebben bij de werkzaamheden die er door project bureaus worden uitgevoerd. Gewoon niet weten wat er allemaal voor activiteiten uitgevoerd worden. En omdat het heel veel handwerk en uitzoekwerk is, lijkt het al snel alsof er sprake is van kostbare overhead. Misschien moet er meer naar de lijnmanagers gecommuniceerd worden wat de producten van de projectbureaus zijn. Misschien begint het ermee dat projectmanagers aan hun opdrachtgevers duidelijker laten weten welk werk de projectondersteuners hebben opgeleverd en wat door hem/haar-zelf is opgeleverd. Maar ja, of ze dat wel willen.
Ik denk zelf dat er zeker een gat tussen het lijn management en de veranderorgansatie. Vaak zie dat de "lijn"een opdracht geeft tot een verandering en daar een PM bij zoeken. Daarna houd het eigenlijk een beetje op. Verwachtings management, requirement management e.d. wordt onvoldoende aandacht aan besteed. Dat lijkt me juist ook een belangrijke rol voor het PMO. Hiermee worden veel teleurstellende resultaten voorkomen.
Natuurlijk is het niet zo dat je da nalles hebt opgelost, maar het een en ander wordt wel voorspelbaarder, dus het de opdrachtgever (lijnmanagement) kan eerder keuzes en maken.
Iedereen die een wel eens een audit op zijn project heeft gehad, weet volgens mij hoe blij je moet zijn met een goed projectbureau. Een opdrachtgever kun je daar goed over informeren en vertellen wat er allemaal bij zo'n audit komt kijken. Veel grote organisaties hebben een eigen kwaliteitsbureau of -afdeling en een opdrachtgever is er bij gebaat dat de documentatie en andere informatie rond een project goed en volledig afgedekt worden. Het geeft bovendien de projectleider de gelegenheid om zich te focussen op de eigenlijke werkzaamheden. Vaak kun je een opdrachtgever ook nog overtuigen met een aanvullend financieel argument. Geef een lijst met te verrichten werkzaamheden binnen het project en maak daarbij een splitsing aan tussen werk voor projectbureau en projectleider. Als dan ook nog blijkt dat de projectleider een hoger tarief heeft dan degene die het projectbureau bemenst, dan is er kans op overtuiging.
Het vraagt wel om een duidelijke definitie van het begrip projectbureau en communicatie vanaf het nulpunt.

RSS

Tools voor projecten




Video's

  • Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Contact

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: info@ikdoeprojecten.nl

Remco Reitsma,
Communitymanager

© 2024   Gemaakt door Remco Reitsma.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden