Overzicht software-pakketten voor projectmanagement

Omdat er heel veel software pakketten te koop zijn en je snel door de bomen het bos niet meer ziet, hebben we de beschikbare tools in drie segmenten ingedeeld:  

  1. Single Project Proces software
  2. Project Management software
  3. Project & Portfolio Management software

NB: kijk voor een toelichting op de pagina software segmenten.

Voor de bovenstaande segmenten kan nog een sub-selectie worden gemaakt naar de manier waarop de software wordt aangeboden. We onderscheiden drie varianten:

a) On Premises software: lokaal op de servers van de organisatie zelf geïnstalleerd

b) Software as a Service (SaaS): software die centraal bij de leverancier is geïnstalleerd en in de vorm van een abonnement ter beschikking wordt gesteld

c) Mobile Apps: software voor smartphones of tablets.

Van oudsher werd alle software als On Premises software aangeboden. De laatste jaren is SaaS of mobile app de standaard geworden. Veel leveranciers bieden meerdere vormen aan. Op deze overzichtspagina hebben we het tweede segment nog verder onderverdeeld. 

Op de pagina tips voor software vind je een aantal tips voor de aanschaf. Heb jij goede tips voor je collega's? Vermeldt ze daar a.j.b. 

Wij leggen op onze site de nadruk op tools waar jij als projectmanager zelf mee aan de slag kan. Voor de Project & Portfolio Management pakketten, die op organisatie-niveau worden aangeschaft, volstaan we met een aantal verwijzingen. Als je zelf goede ervaringen met een tool hebt dat hier nog niet vermeld staat, plaats onder deze pagina een reactie. 

Segment 1: Single Project Proces software (toelichting)

Tools die een enkel of een paar proces(sen) ondersteunen.

- Tools speciaal geschikt voor rapportages

  • ProjectReports.nl is een tool voor het gebruiksvriendelijk maken van voortgangsrapportages voor stuurgroepen, directies en Portfolio Boards. Gericht op het vervangen van de omslachtige rapportages in Word, Excel en voorkomen van volle mailbox en knippen en plakken. 

- Tools speciaal geschikt voor resourceplanning

  • Plink Planner is ook een digitaal planningsbord voor het plannen van al je mensen. Beperkte functionaliteit en mede daardoor eenvoudig in gebruik. 
  • Timewax is een digitaal planningsbord voor het plannen van al je mensen (NB: niet alleen projecten). Meer functionaliteit dan Plink Planner. 
  • ResourceGuru
  • Thymer is een nieuw software-systeem voor plannen en tijdschrijven. Op de site staat een korte demo-video. Dit Nederlandse product in aanbouw maakt een gebruiksvriendelijke indruk op het eerste gezicht. Je kan je op de site van Thymer ook aanmelden om de beta versie te testen.
  • Checks is een pakket van Nederlandse leverancier (Integral). Biedt uitgebreide mogelijkheden. 
  • Paralax: planningspakket van Nederlandse leverancier. 

- Tools speciaal geschikt voor projectplanning

  • GanttPro om taken te plannen in een gantt-chart of op een Kanban bord. 
  • ProjectPlan van TechExcel.com voor plannen van projecten en resources, specifiek gericht op software-ontwikkeling 
  • Project Online is de moderne variant van het vertrouwde MS Project voor planning/scheduling, maar nu met samenwerking en integratie MS Office.
  • Project.to is een online viewer waar je mpp files kunt uploaden en delen met niet-MS project gebruikers.
  • Open Workbench was een open source tool voor planning/scheduling maar wordt niet meer onderhouden. De link brengt je naar de Wikipedia pagina. 
  • Rally voor Agile projectmanagement met Scrum functionaliteit.
  • Lynx van A-Dato is een echt planningstool dat ontworpen is voor de Critical Chain aanpak (TOC), maar ook Agile, Scrum en Lean ondersteunt.
  • Getting Projects Done (GPD) (oorspronkelijk als Progressive Planning geintroduceerd) is een medio 2013 gelanceerd Nederlands intuïtief webbased planningstool waarin een selectie uit diverse methoden en technieken is gecombineerd (Getting Things Done, Theory of Constraints en Prince2 Product Break Down Structure).
  • Primavera (van Oracle) is wellicht het meest professionele planningstool, geschikt voor zelfs de meest complexe infrastructurele projecten. Echt een tool voor de professionele planners in de engineering en construction sector, Meerdere solutions beschikbaar, zoals voor risicomanagement en voor portfoliomanagement.
  • OneDesk Projectmanagement is een samenwerkingstool specifiek gericht op planning, zowel Waterval als Agile. 
  • Andere gratis tools (freeware) kan je vinden op: SourceForge.net.

- Tools die sterk zijn gericht op samenwerking (collaboration)

  • Projectplace is webbased projectmanagement tool, sterk gericht op collaboration. Is ook beschikbaar voor de iPhone.
  • Teamwork projects voor samenwerken aan taken en mijlpalen. 
  • Groupcamp biedt o.a. planning, tijdregistratie, delen van documenten en een WIKI.
  • Basecamp geheel gericht op samenwerken, niet alleen rond projecten, maar rond teams georganiseerd. 
  • LumoFlow omschrijft zichzelf als 'a private social network with simple group work tools'. Voor het online communiceren in een groep, het delen van informatie en het volgen van de resultaten.
  • DeskAway is een web-based project collaboration service die teams voorziet van een centrale plek om makkelijk hun projecten te organiseren, managen en volgen.
  • OneDrive van Microsoft voor het gratis  opslaan en delen van online documenten.
  • Office 365 van Microsoft met o.m. het Office pakket (altijd nieuwste versie); gericht op gebruik van alle applicaties ind eCloud en makkelijk delen.
  • Mett een project-site maken en stuur documenten niet meer per e-mail, maar gebruik de project-site plek om deze documenten te delen.

- Tools voor mindmapping

  • MindJet is een tool voor mindmapping met behulp van diverse templates. Niet gratis.
  • The Brain is gratis te downloaden mindmapping tool.
  • Freemind is een gratis tool voor mindmapping.

- Tools die sterk zijn gericht op uren-registratie en de bijbehorende afhandeling 

  • Timechimp cloud based eenvoudigNederlands urenregistratie software. 
  • Yoobi Nederlandse cloud software voor urenregistratie, verlof, facturatie en planning voor grote en kleine projecten. 
  • Projectlog is een eenvoudig tool speciaal voor zelfstandigen en consultants voor tijdregistratie en facturering.
  • Dovico biedt vooral tijdregistratie, maar in uitgebreidere versie is ook project en resourceplanning mogelijk.
  • Vertabase Timer is een zuiver tijdregistratietool. De klok loopt mee terwijl je werkt. Werkt zeer eenvoudig. 
  • https://www.timechimp.com/

Segment 2: Project Management software (toelichting)

Tools die (bijna) alle projectmanagement processen ondersteunen

  • KickerPlaza (gelanceerd op sept 2013) is een Nederlands online tool waarin een organisatie alle Prince2 elementen kan managen, zoals producten, business case, workpackes, logs e.d. Ook voor Scrum (items, backlogs, sprints, releases, burndown charts etc.).
  • Zoho Projects is een buitenlands tool met brede functionaliteit en met eigen apps voor mobiel gebruik.
  • ionBIZ van leverancier ionProjects biedt brede functionaliteit, zoals planning, met een dynamische Gantt-chart, financiën en resourceplanning.
  • Smartsheet is een fleixibel tool voor het managen van projecten.
  • Tepcos is een Nederlands (server-based) tool dat de hele projectmanagement workflow ondersteunt. 
  • Process2View is een Nederlands online tool dat projecten koppelt aan een zelf voorgedefinieerd proces. Process2View hanteert fases en criteria om projecten te managen.
  • Dooster is een eenvoudig werkend tool voor het werken met mijlpalen, taken, mensen, timesheets en delen van documenten.
  • P2 Ware Planner Suite ziet er uit alsof het de Prince2 workflow (startend met een product breakdown structure) stap voor stap ondersteunt. Ontving de 'Most Innovative IT Solution 2008' Award van Microsoft.
  • OpenProject is een gratis maar zeer uitgebreid tool voor planning (ook Agile en Scrum), mijlpalen, tijdregistratie, agenda, documenten delen, etc.
  • Invantive Vision projectmanagement: voor ondernemers die projectmatig werken, bijvoorbeeld in de automatisering en zakelijke dienstverlening.
  • Invantive Estate voor vastgoedontwikkelaars en bedrijven in de openbare ruimte met omzet > € 10 miljoen. Vastgoed of openbare ruimte projecten.
  • TaskJuggler is een open source tool die niet alleen planning, maar ook risico's, resourcing en veel meer ondersteunt.

Segment 3: Project & Portfolio Management software (toelichting)

Tools die niet alleen de projectmanagementprocessen, maar ook de processen voor programma- en portfoliomanagement ondersteunen.

  • Naast tools die een enkele functie (bijvoorbeeld scheduling of collaboration) bieden, zijn er een groot aantal systemen die 'alle' functies bieden die je voor het managen van een portfolio van projecten en programma's nodig zou hebben: de zogenaamde PPM (Project & Portfolio Management) tools. Dergelijke systemen ondersteunen bijvoorbeeld plannen/schedulen, tijdschrijven, risico-management, communicatie en rapportages. Het aanbod van dergelijke PPM-systemen is zeer groot. Organisaties die een dergelijk PPM tool willen aanschaffen kunnen een rapport aanschaffen dat een groot aantal van die systemen vergelijken. Voor degene die meer wil lezen over wat Project & Portfolio Management inhoudt kan kijken op vele sites, maar zeker ook op de Engelstalige Wikipedia.

Overzichten van tools op andere sites

  • GetApp biedt een prachtig overzicht van honderden projectmanagement tools die daar ook onderling vergeleken kunnen worden.
  • Een heel aardig overzicht van een groot aantal tools met al/of niet beschikbaar zijn van bepaalde high level functionaliteit is vindbaar bij Wikipedia. Je kan sorteren op gewenste functionaliteit en bovendien kan je doorklikken naar meer informatie over een specifiek tool.
  • Kijk ook eens naar de externe RSS-feed over projectmanagement software Project Management Directory.
  • Op projectmanagers.net vind je ongeveer 100 tools op alfabetische volgorde.  
  • Op webdesignbooth.com vind je een overzicht met 20 projectmanagement tools.
  • De site optelsom.nl heeft meer dan 45 online projectmanagement tools onder elkaar gezet met een doorklik-mogelijkheid. Verwacht geen praktijkervaringen van al die tools, maar als je zelf wilt zoeken, is dit een mooi overzicht.
  • Op OnlineProjectmanagementReview staat een overzicht van iets meer dan 10 tools met toelichting van de leveranciers en met reviewscores waarbij per tool inzichtelijk wordt welke functionaliteit wordt ondersteund.
  • Overzicht van een aantal online PM-tools op SKYJE.
  • Op deze pagina vind je wat echt is bedoeld als specifieke projectmanagement software. Op onze pagina 'sjablonen' kan je een aantal eenvoudige sjablonen aantreffen, maar vooral ook links naar een grote hoeveelheid sites waar (doorgaans in Excel gemaakte ) sjablonen veelal gratis te vinden zijn die behoorlijk wat functionaliteit hebben, o.a. voor voortgangsbewaking, EVA, risico-analyses, budgettering etcetera.

Ervaringen van gebruikers

Opmerking

Je moet lid zijn van ikdoeprojecten om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van ikdoeprojecten

Reactie van Ronald Dahrs op 28 November 2019 op 12.06

Ik introduceer graag ProjectWork - (https://forscale.nl/projectwork).

Met ProjectWork werk je tegelijkertijd vanuit verschillende locaties online samen aan een projectplanning. Planningen worden automatisch opgeslagen in je eigen Google Drive, waar je ze kunt delen met wie je wilt. Het bekijken van een gedeelde planning kan zonder account. In Google Drive kun je ook projectdocumenten maken en delen. Er zijn editors ingebouwd voor documenten, spreadsheets, presentaties en tekeningen.

De functies van ProjectWork zijn vergelijkbaar met Microsoft Project. Taken en resources worden overzichtelijk naast elkaar getoond. De taken worden in een Gantt diagram getoond, de resources in een capaciteitsdiagram. Naast de basisfuncties zoals kortste planning berekenen met kritieke pad is er ook resource leveling en het delen van resources over verschillende projecten.

Na inloggen kun je een gratis proefperiode van 14 dagen starten en je Google Drive koppelen aan ProjectWork, alle functies uitproberen en meerdere planningen opslaan. ProjectWork is daarna beschikbaar voor een bepaalde periode zonder abonnement. Je kunt per gebruiker, groep of G Suite domein een licentie kopen. Voor vragen over ProjectWork en Google Drive kun je bij ons terecht (forscale.nl/contact).

Reactie van Marco Glorie op 30 April 2018 op 23.32

Ik introduceer graag Priooo - (https://priooo.com).

Priooo is een online scrum tool, die de wereld van project management, het vooruitkijken, anticiperen en bijsturen combineert met agility zoals scrum het bedoelt. Effecten van herprioritering en vernieuwde estimations van backlogitems zijn direct zichtbaar in een roadmap.

Het development team wordt volledig ondersteund voor de dagelijkse werkzaamheden met een kanbanboard en tijdens refining.

"Seeing is believing", check de online demo omgeving op demo.priooo.com of maak een gratis account aan!

Reactie van Yens Michiels op 14 Juli 2017 op 14.51

Ik stel graag ionBIZ voor - (http://www.ionprojects.nl/functionaliteiten/projecten/).

IonBIZ is een Webbased Project Management tool voor ICT, Engineering, Consultancy en andere project gedreven organisaties. ionBIZ bezit rijke functionaliteiten naar projectmanagement, resourceplanning, tijdsregistratie, ticketing, facturatie en nog veel meer.

Hier onder vindt u enkele screenshots. Aarzel zeker niet een gratis demonstratie aan te vragen via http://www.ionprojects.nl/functionaliteiten/projecten/.




















Reactie van Rick op 10 Oktober 2016 op 10.30

Ik zou graag Azor - Project administratie will aandragen; Azor is meer geent op commerciele projecten, zo kan je hier ook terecht voor urenregistratie, offertes, facturen ondersteunend aan het hart namelijk de projecten module.

Azor biedt een eenmalige aanschaf van €2500 voor 5 gebruikers of een huur model van €40 per maand per gebruiker 

Reactie van Robin Leysen op 5 Mei 2015 op 14.33

Ik stel graag Teamwork voor - http://www.teamwork.com

Teamwork, ook wel eens Basecamp killer genoemd, is een cloud tool die vooral gericht is op communicatie en samenwerking rond taken en takenlijsten, gekoppeld aan mijlpalen.

De tool zit dus volledig in de cloud, je kan er meerdere projecten mee beheersen en je kan er met meerdere collega's en klanten op samenwerken.

Enkele features:

  • taken aanmaken, voor 1 of meerdere personen, met effort, prioriteit, subtaken, omschrijving, commentaren, etc...
  • taken groeperen in takenlijsten, die je op hun  beurt kan koppelen aan mijlpalen. De voltooiing van taken wordt gereflecteerd in het volooiingspercentage van de lijst, en dat trekt zich ook door naar de "voltooiingsgraad" van  je mijlpaal.
  • mijlpalen dus, met datum, kalender, gekoppelde takenlijsten
  • taak afhankelijkheden en subtaken
  • Gantt chart, als je dat wil
  • urenregistratie op taken
  • rapporten
  • facturen
  • notitieboeken (wiki's)
  • bestanden
  • werkt samen met Dropbox, Google Drive, Freshbooks en nog vele anderen
  • desktoptimer, voor het bijhouden van je uren (per taak desgewenst)

Ik heb een account dat toelaat om 5 actieve projecten te managen. Grotere accounts zijn mogelijk.

Mijn referral link, voor wie in Teamwork mocht geïnteresseerd zijn: https://www.teamwork.com/refer/darlprojects

Reactie van Tom Verheij op 9 December 2013 op 9.32

Ik voeg graag Bizinline toe aan deze lijst. Bekijk hier de website http://www.bizinline.com.

Kort:

Bizinline is een innovatieve online projectmanagement oplossing, ontwikkeld door een team vanuit Nederland in samenwerking met diverse projectorganisaties, die organisaties ondersteunt om op ongekend eenvoudige wijze samen te werken, te communiceren en informatie te delen in projecten met zowel interne- als externe personen. Daarbij altijd een helder inzicht in de voortgang, kosten, activiteiten en resources door alle projecten, programma’s en portfolio’s heen.

Reactie van Michiel van den Broek op 24 November 2013 op 12.17

Ik zie bij Samenwerking deze optie staan: MS Office Live Workspace. Dat heet al langere tijd Skydrive :-).

Verder, ook van Microsoft: Office 365. Die wil ik ook bij samenwerken aanbevelen. Wanneer je bijvoorbeeld de Office 365 voor Klein Zakelijk Premium gebruikt heb je per gebruiker een abonnement op Office 2013 (dus altijd de nieuwste versie) en een exchange mailbox . Verder krijg je bij Office het programma Lync (om online meetings te faciliteren) en binnen je eigen SharePoint omgeving kun je vrijwel onbeperkt team- en projectsites aanmaken.

Ik gebruik de project sites bijvoorbeeld om samen te werken met mensen buiten mijn bedrijf. Ik geef hen toegang door hun Microsoft Account (gratis) of Office 365 account (als ze zelf ook Office 365 gebruiken) toe te voegen aan de gebruikersgroepen van een site. Op een projectsite kun je makkelijk overleggen, centraal documenten opslaan en een takenlijst aanmaken.

Kost voor een zakelijke gebruiker €124,80 per gebruiker per jaar. Ben je een stichting of onderwijsinstelling dan ben je al voor de helft klaar. 

Reactie van Bert Weitenberg op 4 November 2013 op 9.59

Allen,

Ik mis nog de nieuwe online PM tool Process2View. De tool is gemaakt door een Nederlands team van ervaren projectmanagers. De tool zorgt voor efficiëntie door (project)managers en teamleden overzichtelijk te laten samenwerken, projecten te managen en bestanden te delen. De tool is onderscheidend t.o.v. andere tools op o.a. de volgende punten:

  • ieder project wordt op maat gemaakt door een proces met fasen en criteria te vormen. Het proces is de kern van het project, waar gebruikers in samenwerken en bestanden delen-->projectmanagement in essentie!
  • sterk visueel grafisch overzicht van project(en)
  • gebruiksvriendelijkheid (sterke intuïtieve gebruikersinterfase)
  • bestandsdeling met versiebeheer en plaatsen van comments
  • zeer betaalbaar!
  • ook app beschikbaar
  • en nog veel meer

De tool kan 1 maand gratis worden uitgeprobeerd. Meer informatie is te vinden op de website: www.process2view.nl of neem contact met mij op.

Reactie van Dirk Bok op 30 September 2013 op 21.43

Michiel,
Je vergelijkt wel een beetje appels met peren, of erger...;-)
Kickerplaza is een andere tool dan de andere. Kickerplaza biedt functionaliteit voor het op PRINCE2 gebaseerd management van projecten, inclusief vastlegging van risico's, issues etc. en het genereren van projectdocumenten. Projectplace biedt ook veel, maar is beduidend duurder.
Verder richt Kickerplaza zich vooral op Nederlandstalige klanten, en wordt de garantie geboden dat de gegevens ook in Nederland worden opgeslagen.
Mocht je meer willen weten: info@kickerplaza.nl.
Dirk Bok, reseller Kickerplaza

Reactie van Remco Reitsma op 20 September 2013 op 9.27

Michiel

Leuk dat je vanuit een financieel perspectief eens naar de aanbieders kijkt. Even los van de functionaliteit is bij software de prijsstelling inderdaad vaak sterk fluctuerend. Mijn eigen ervaring bij selectietrajecten is dat bij grotere aantallen er altijd te onderhandelen valt en dat er dan heel andere prijzen naar voren komen. 

Reactie van Michiel Baert op 19 September 2013 op 13.53

De grote verschillen in kosten tussen de verschillende aanbieders van deze software valt me op. Dat verschil zit 'm vooral in all-in prijzen of per user. Stel dat je 100 medewerkers binnen je organisatie hebt die iets in projecten doen:

Dooster kost $40 per maand voor unlimited users/projects

Basecamp kost $3000 per jaar voor unlimited users/projects

Projectplace 20 euro per maand per user (instap, er is wel een enterprise variant maar weet niet wat die kost)

Kickerplaza 250 euro per maand + 10 euro per user = 250 + 100*10 = 1250 euro p mnd

 

Per jaar:

Dooster $40* 12 = $480 = 355 euro

Basecamp $3000 = 2.215 euro

Projectplace 100*20*12= 24.000 euro

Kickerplaza 12*1250 = 15.000 euro

Reactie van Alke Van Dijk op 7 Oktober 2012 op 19.30

Een hele fijne applicatie voor kleine bedrijfjes en in het Nederlands beschikbaar: GroupCamp Project. Heel compleet om samen te werken met synchronisatie van de agenda’s en veel meer. Met de applicatie urenregistratie kun je gemakkelijk de gespendeerde tijd aan ieder project bijhouden. Mooie interface en super simpel te gebruiken.

Reactie van Martijn de Pijper op 12 Maart 2012 op 9.19

Hi allen,

Ik ben werkzaam bij iOnProjects, een bedrijf dat een webgebaseerde project management tool ontwikkeld. Het systeem kan op windows en op Mac (safari) draaien. Het heeft oog voor project en resource planning, uren- en tijdregistratie, kostenbeheersing en afwezigheden beheer. Kijk op www.ionprojects.com voor meer informatie.

Reactie van Marten Schröder op 1 December 2010 op 20.03
Weer eentje gevonden. Vanaf 'alleen uren'... maar ook al aardig uitgebreid...tot complete projectadministratie.
Check http://www.dovico.com/
Mocht je het proberen, laat dat een reactie achter!
Reactie van Remco Reitsma op 27 November 2010 op 15.14
Vincent,
ik heb de site van mijnuren.nl net bekeken en moet zeggen dat de eerste indruk goed is; ziet eruit ziet als een zeer gebruikersvriendelijk tool dat toch uitgebreide mogelijkheden biedt. Ik heb extra informatie aangevraagd. Dank voor de tip.
Reactie van Vincent Egt op 26 November 2010 op 1.11
Ik gebruik altijd mijnuren Online. Dat is een urenregistratie tool (geen tijd, maar wel mogelijkheid voor een timer) met planning, verlof, budgetten,akkoordering, tijdige notificatie van budgetoverschrijding en indien nodig directe facturatie. Projecten kunnen in dit systeem ook worden aangemaakt met voorfacturering, deelfacturen met verrekening, fixed-price of een combo van betaalde activiteiten en niet betaalde activiteiten.
Software is online, eventueel op projectbasis aan te schaffen, werkt met actieve gebruikers en is binnen 4 uur operationeel en bruikbbaar. zie http://www.mijnuren.nl
Reactie van Marten Schröder op 4 April 2010 op 13.01
Graag breng ik Lynx onder de aandacht. Wordt gemaakt en geleverd door A-Dato (www.a-dato.net). Kees Vermeulen van A-Dato is member van ikdoeprojecten.
Ik weet dat Kees op zoek is naar een 'launching customer' voor Lynx. Het mooie van Lynx is dat het geschikt is diverse methoden van projectplannen, waaronder CCPM. Je kunt de methoden zelfs door elkaar heen gebruiken!
Reactie van Kasper de Rijke op 17 Februari 2010 op 8.41
Ik heb openproject ook gebruikt in twee projecten. Het is een redelijk alternatief!
Reactie van Roland Scholten op 20 Juni 2009 op 19.48
Een goed werkend planning/scheduling programma vind ik Openproj. Ik vind Openproj fijner werken dan Open Workbench. Het is een open source programma (gratis) en is in het Nederlands. De gratis software is minder cq niet geschikt voor multi-projectmanagement, programmamanagement of portfoliomanagement. De software is te downloaden op www.openproj.org. Overigens ben ik, anders dan een tevreden gebruiker van het programma, niet betrokken bij Openproj.

Tools voor projecten




Video's

  • Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Contact

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: info@ikdoeprojecten.nl

Remco Reitsma,
Communitymanager

© 2024   Gemaakt door Remco Reitsma.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden