Een treffend citaat uit de projectmanagement kalender. Vaak zien we dat de lijnmanagers hun eigen rol in de professionalisering van projectmanagement 'even' vergeten. Ja, hoogstens een ochtendje kennismaken met de methode. En dan weer over naar de 'echte' prioriteiten. Hoe regelmatig heeft een opdrachtgever overleg de met projectmanagers die voor hem of haar werken? En wat doen de managers aan het organisatie-aspect en aan de randvoorwaarden? Kortom doorgaans een zwaar onderschatte klus waar gedurende de rit die veelal jaren de managers erg ongeduldig worden. En als het lijnmanagement er niet meer in gelooft ......

Weergaven: 100

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Voor mij twee discussies:
1) Moet je opdrachtgever de methodiek kennen die je hanteert. Dan zeg ik nee. Vermoei je opdrachtgever of betrokkenen niet met de methodiek. Je kan en mag van hen niet verwachten dat ze zich erin verdiepen. Laat je opdrachtgever vooral nadenken wat hij wil ipv hoe hij het wil.
2) Betrokkenheid van de opdrachtgever lijnmanagement. Hier geldt voor een deel toch de regel dat je de opdrachtgever krijgt die je verdient. Als projectmanager zal je eraan moeten werken dat je aandacht en betrokkenheid krijgt. Je lost immers een probleem van je opdrachtgever op. Het is en blijft zijn probleem. als het voor hem niet belangrijk is, dan moet je je afvragen of hetr wel een probleem is, en in het uiterste geval geef je je opdracht terug.
Keesjan
tav je eerste opmerking: ik bedoelde de situatie waarin je een standaard projectmanagement methode implementeert in een organisatie en waarbij m.i. essentieel is dat de opdrchtgevers daarbij ook hun rol goed leren uitvoeren. Aan de vele workshops en cursussen die ik de laatste tijd voor opdrachtgevers zie opdoemen lijkt me dit een breed gedragen aandahctspunt.
tav je tweede opmerking: ben ik met je eens; je zal zelf de aandacht moeten weten te verkrijgen (zie ook de poll: in hoeverre beïnvloed je zelf als projectmanager het projectresultaat?).
Ik zie ook de behoefte groeien aan goede opdrachtgevers. Maar ik zie ook dat dit vaak breder is dan alleen projectmanagement. het is het vraagstuk hoe ben je een goede moderne manager. Wat je ziet is dat dan meer gevraagd wordt om te sturen op WAT ipv HOE. En dat is precies wat we ook vaak vragen van een opdrachtgever. Ik ben het met je eens dat ze moeten leren wat hun rol is. Maar de rol van opdrachtgever is vaak onafahnkelijk van de methodiek die je hanteert. Ik zie daarin in ieder geval niet zoveel verschillen.
Keesjan
het inwijden van de opdrachtgever in een methode heeft vooral tot doel dat OG en PM dezelfde taal spreken, maar zeker ook dat de OG inzicht heeft wat de PM geacht wordt te doen, welke documenten hij dient op te leveren en daarnaast helpt het hemzelf om zijn besluitvorming beter af te stemmen op het proces en de producten van de PM. Maar als je de Prince2_2009 handleiding voor de projectboard leden ziet denk ik dat velen zullen afhaken bij het zien van het gevaarte. En vervolgens overgaan tot hun gezonde boeren verstand (met alle voor- en nadelen).
Gezond verstand is altijd goed. Ik ben het met je eens dat je verwachtingen moet managen. Daarin ligt naar mijn idee ook een belangrijke rol voor de PM. Als de OG enige notie moet hebben van hoe het werkt helpt zeker. Dus als het daarom gaat denk ik dat het opleiden van een OG wel degelijk zin heeft.

Bij het ministerie zie ik nog wel eens grote verschillen hoe we omgaan met externe opdrachten en interne opdrachten. Je ziet dan ook dat bij externe opdrachten veel meer gekeken wordt naar het WAT en het HOE overlaten aan de opdrachtnemer. Wat ik vaak ook zie van externen is dat ze vooral werken aan verwachtingenmanagement. Wanneer kan je wat verwachten, etc.

RSS

Tools voor projecten




Video's

  • Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Contact

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: info@ikdoeprojecten.nl

Remco Reitsma,
Communitymanager

© 2024   Gemaakt door Remco Reitsma.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden