Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met het gebruik van video videoconferencing binnen projecten.
Wat was je ervaring ? Wat werkte en wat vond je belemmerend ?

Gr. Ronald.

Weergaven: 220

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie op IPMA-NL van Marcel Vastwijk, Programma Manager
Ik heb net een programma van 3 jaar achter de rug met teams op 6 locaties in de wereld. Ik heb dan ook veel ervaring met video conferencing/conference calls. Mijn eerste regel: geen politiek gevoelige onderwerpen via vc/cc. Mijn tweede regel: eerst persoonlijk contact, dan vc/cc. Mijn derde regel: onderdruk de Nederlandse directheid.
Momenteel werkzaam bij een organisatie met diverse locaties. Video conferencing is dan een goed hulpmiddel, maar ik sluit me in zoverre aan bij Marcel dat persoonlijk contact ook belangrijk is.
VC kan je inzetten als je weinig tijd hebt en wilt besparen op reiskosten. Het is vooral geschikt om te gebruiken om voortgang te bespreken.
Echter vooral wanneer gevoelige zaken besproken moeten worden is VC niet handig. de meeste mensen zijn minder open in een VC gesprek. Ook wanneer je cruciale keuzes wilt maken is het beter om elkaar in een face to face gesprek te zien.
Reactie op IPMA-NL van Chris Meijer, Contracting Program Director, Project Lead:
Ik wil graag nog regel 4 toevoegen. Zorg dat alle partijen zich goed hebben kunnen voorbereiden door bijv het op tijd aanleveren van vergaderstukken en agenda.

Ikzelf vind vc/cc voor brainstorm sessies niet zo geschikt.
Reactie van Hans van Leeuwen (at Het Programmamanagement Instituut) op IPMA-NL:
Meer internationale projecten gedaan en eens met de vorige sprekers.
Leuke ervaring: in vc met stel Italianen en aatnrekkelijke secretaresse loopt achter ons langs. Waren ze helemaal van slag... haha.
VCC heeft mijn sterke voorkeur boven conf. calls. Die laatste alleen bij intensieve samenwerking en kleine groep.
Ook een regel als aanvulling: zorg dat je steeds met dezelfde groep vergadert. Heb ook meegemaakt dat er steeds meer collega's bij kwamen. Vonden het blijkbaar wel een interessant project.
Ik begrijp uit de reacties dat iedereen eigenlijk wel positief is, mits aan genoemde voorwaarden wordt voldaan. Ben het eens met gestelde voorwaarden en zou ook nog willen toevoegen dat kwaliteit (beeld en geluid) en eenvoud in bediening ook nog belangrijke succesfactoren zijn. Het moet zo dicht mogelijk het live contact benaderen anders wordt het op den duur niet meer gebruikt.
Ik denk dat VC nooit een vervanging is voor live contact. Maar als alternatief voor audio conferencing, telefoongesprek of veel reizen kan het een uitkomst zijn.

Er is overigens een onderzoek van de Aberdeen Group dat stelt dat het gebruik van VC bij project management een besparing van ca. 10% geeft op doorlooptijd en projectkosten.

Zie bijgevoegde PDF (page 12)
Bijlagen:
Reactie op LinkeIn IPMA-NL van Rob Matser, Projectmanager XenServerimplementation in combination with HP Lefthand at PQR

Heren, Zo breed over de wereld cq Europa heb ik de projecten niet. Wel veel projecten bij verschillende klanten die geografisch verspreid over NL liggen. Ik zag de vraag en vond dit zeer goed bij pragmatisch project management passen. Moest direct denken aan het project van Marcel Vastwijk (interessante case!!!!).

Dank voor deze vuistregels, met name wat betreft conference call.
Met vr gr, Rob Matser.

RSS

Tools voor projecten




Video's

  • Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Contact

Voor vragen, opmerkingen of suggesties: info@ikdoeprojecten.nl

Remco Reitsma,
Communitymanager

© 2024   Gemaakt door Remco Reitsma.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden